Zakelijk bloggen, jouw medewerkers als ambassadeurs

Zakelijk bloggen, geloof jij in de meerwaarde van bloggen door collega’s uit de praktijk? Gelijk heb je! Werk je met artsen, behandelaars, coaches, leraren, pedagogisch medewerkers of zorgmedewerkers, dan heb je mooie verhalen te vertellen. En ook zij kunnen leren bloggen. Jij ziet het waardevolle werk dat zij elke dag doen en wil dat het liefst naar buiten brengen. Een manier om dat te doen is zakelijk bloggen.

Maar hoe krijg je medewerkers zo ver dat ze zelf gaan bloggen? Ik vertel je graag mijn ervaringen over het opzetten van een blogteam.

Waarom zakelijk bloggen?

Bloggen maakt het werk zichtbaar voor buitenstaanders. Mensen leren jou, je collega’s en je werk kennen. Pak je het goed aan? Dan voelen ze een connectie met jou en blijven lezers je volgen. Beetje bij beetje gaan ze van jou en je bedrijf houden. Jij geeft ze liefde natuurlijk! En ook google houdt van blogs. Gebruik je goede zoekwoorden dan word je beter gevonden. Iedereen blij 😉

Bloggen verplichten, echt niet!


Bloggen kun je niet verplichten. Vraag liever wie van je collega’s lekker schrijft of wie het leuk vindt om dat te leren. Stiekem vinden veel mensen schrijven leuk, maar ook eng. Benadruk dus dat ze hulp krijgen. Ze hoeven het niet alleen te doen!

Zakelijk bloggen met een blogteam


Samen kom je verder. Dankzij de hulp van mijn collega´s, kreeg ik in een vorige baan aanmeldingen voor het blogteam. Medewerkers door de hele organisatie, allemaal met andere taken en klanten. Met tassen vol verhalen. Voor iedereen in het team was bloggen nieuw, samen begonnen zij aan deze leuke klus. Samen is leuker, zo kun je elkaar aanmoedigen en slimme vragen stellen.

Dit kost toch veel te veel tijd


Met z’n allen valt dat reuze mee. Het is goed te benadrukken dat het werk van deze medewerkers een podium krijgt. Ze leveren een directe bijdrage aan de marketing en communicatie van je bedrijf. Zo ‘verkopen’ deze bloggers dat ze tijd besteden aan bloggen. Want ja, er is meer te doen dan ‘stukkies schrijven’ (zucht).

Organiseer een training zakelijk bloggen


Een blogtraining of -instructie is een mooie kick-off voor het blogteam. Zorg dat de training niet te zwaar is, laat de bloggers voelen dat schrijven leuk is. Daarnaast is het goed om af te spreken dat elke blogger vanuit een thema blogt. Als je de deelnemers elkaar vragen laat stellen over het thema, komen de eerste blogideeën al los. Wissel creatieve oefeningen af met theorie over schrijven en bloggen. Laat zien dat je de bloggers steunt in hun schrijfproces, help ze tijdens de oefeningen en geef ze tips. Zorg dat ze vol inspiratie, met schrijftips en een checklist bloggen teruggaan naar hun werkplek. 


Voorover gebogen in hun schriftjes. Zo zaten alle deelnemers aan de blogtraining na een eerste creatieve oefening. Ik vroeg ze te schrijven over iets wat zij mee hadden gemaakt in hun werk. Iets kleins of groots. Iets waardoor ze geraakt werden. Een ontmoeting, een opmerking van een collega, een diagnose, gesprek met een ouder, of een verhaal van een klant. Zonder kritisch te zijn. Gewoon schrijven.

De pennen bewogen over de schriftjes en verder was het stil. Eén voor één doken ze het schrijfproces in, vanuit hun werkhart. Ik hoopte stilletjes dat iedereen met zin en vertrouwen het bloggen tegemoet ging.


Is dit een goede blog?


Stond er voorzichtig in een mail. Drie weken later kwamen de eerste blogs binnen. En zo vertelden deze bloggers over hun werkdag en belevingen. Praktijkverhalen waren ineens zichtbaar. Ik kreeg van de bloggers terug dat het schrijven leuk was, reflecterend zelfs. Om tot een blog te komen was het belangrijk om tijd in te plannen en uit het werkproces te stappen. De meeste blogs ontving ik op maandag, na het weekend.  

Trotse collega’s


Na een tijdje kreeg ik spontaan nieuwe aanmeldingen voor het blogteam. De reacties intern waren zo leuk. Mét veel aanmoediging: ‘mooi geschreven’, ‘ik wist niet dat jullie dat ook deden’, ‘goed werk collega’s’. Medewerkers leerden het werk van hun collega’s beter kennen en waren er (terecht) trots op.

Meer bezoekers op je website en lezers die geraakt zijn


Direct viel op dat de blogs meer lezers kregen dan nieuwsberichten. En ook oude blogs bleven interessant voor lezers. Een waardevolle aanvulling op de bedrijfscontent op web en social, de mensen achter het bedrijf kwamen in beeld. Mijn liefde voor verhalen groeide.

Ook jij hebt schitterende verhalen te vertellen


Ze zitten verstopt in de dagelijkse dingen. Verzamel ze, vertel ze en verspreid ze! Vinden jullie bloggen nog te eng? Heb je geen tijd of moeite met het opschrijven? Ik schrijf de verhalen graag voor jullie op. Wie weet zet je daarna zelf de stap.

Beginnen met bloggen? Of liever met mij sparren? Stuur me een berichtje!

Zakelijk bloggen, jouw medewerkers als ambassadeurs
Getagd op:                             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *