Vlotte en energieke teksten met sfeer en gevoel, zodat jij je doelgroep aanspreekt

“Het mag allemaal wat vlotter, leuker, energieker op onze website, gewoon zoals we zijn. Met daarin onze visie verweven.” Vlotte en energieke teksten vol sfeer, plezier en gevoel, het is de wens van een directeur van een basisschool. Want het is een feestje om op die school te zitten. Met elke dag betrokken leerkrachten die veel meer doen dan wij zien, vanuit onderwijs met een visie. Hoe vertel je dat allemaal op je website? Op zo’n manier dat ouders de sfeer voelen van de school, een goed gevoel hebben over het contact tussen leerlingen en leerkrachten, de visie op onderwijs begrijpen en daardoor denken: dit is een mooie plek voor mijn kind om te groeien.

Tips voor websites van scholen en andere organisaties of bedrijven

Vlotte en energieke teksten schrijven, wil je weten hoe? De tips die ik je nu geef, gelden niet alleen voor het onderwijs. Doe er je voordeel mee, zodat ook jij teksten schrijft waarin je zichtbaar maakt wat je elke dag vanuit je hart doet, hoe, voor wie en met welk doel. 

1. Laat zien dat je jouw lezer begrijpt

Waarom komt een bezoeker op je website? Heeft de klant een bepaald probleem en heb je een oplossing daarvoor? Of zoekt een moeder een school voor haar kind? Leef je in en ga na welke drempels, bezwaren, behoeftes of gevoelens er leven. Voor een moeder moet een school goed voelen. Zij wil dat haar kind zich veilig voelt op school, het onderwijs moet passen bij de visie op de opvoeding en in de regel is het een keuze voor 8 jaar. Door je in te leven, kun je met woorden en zinnen inspelen op de problemen of behoeftes van je lezer.

2. Met sfeer en beleving krijg je vlotte en energieke teksten

Bedenkt eens hoe een dag verloopt waar je werkt. Zie je het voor je? Krijg je al een glimlach op je gezicht of voel je iets van binnen? Beschrijf wat je ziet, hoort, ruikt en voelt, schrijf op waardoor je een lach op je gezicht krijgt, wat je raakt of jou ontroert. Schrijf exact de gebeurtenis op zonder aan de tekst moeilijke woorden toe te voegen, of formeler te willen zijn. Als je laat zien wat er gebeurt om je heen, op je werkdag, zegt dat al heel veel. Deze techniek noemt de schrijfwereld ‘show don’t tell’.

3. Noem details

Wil je de lezer meenemen in de sfeer van je tekst? Dit doe je door opvallende details te benoemen. Rode pumps onder een zakelijk pak als voorbode van een moedige beslissing. Of een kind dat nagelbijtend de klas in komt, voel je zijn of haar zenuwen al?

4. Wees specifiek in je woordkeuze

Schrijf ‘huppelen’, ‘kuieren’, ‘rennen’ in plaats van ‘lopen’. Een ‘huis’ is een ‘villa’ of een ‘krot’. Merk je het verschil? De beleving is anders en je vermogen om dingen voor te stellen groter.

5. Schrijf actief en losjes voor een vlotte schrijfstijl

Soms zie ik teksten die ineens heel ingewikkeld en formeel zijn, terwijl dat helemaal niet past bij de organisatie of het bedrijf. Actief schrijven is één van de belangrijkste tips waardoor je teksten lekkerder lopen. Bij actief schrijven vermijd je zinnen met ‘worden’ of ‘zullen’. Je schrijft duidelijk op wie wat doet en niet ‘het wordt uitgevoerd’.  Pas je deze tip consequent toe dan krijg je duidelijke én vlotte teksten. En formeel schrijven hoeft ook niet. Knippen en plakken uit beleidsnotities? Liever niet! Schrijf zoals je praat dan begrijpt iedereen je!

6. Gebruik citaten voor sfeer, gevoel en energie

Een tip die ik zelf steeds vaker toepas voor mijn klanten. Een citaat van een medewerker, klant, collega, of een kind, het zegt zoveel over sfeer en gevoel. Onder een alinea schrijf ik een quote of citaat die helemaal aansluit bij de beleving van wat er in de alinea staat. Zo benadruk je vanuit een persoon wat je bedoelt en het feit dat iemand anders het zegt heeft ook meerwaarde. Dus, verrijk je teksten met hier en daar een relevante quote en ervaar de kracht ervan!

7. Begin goed, start met een aansprekende ‘tagline’ op je website 

Een tagline is een korte zin op je homepage waarin je in één keer duidelijk maakt aan je bezoeker waar jij, je bedrijf of organisatie voor staat. Met de juiste zin, spreek je meteen je doelgroep aan. Heel fijn want de lezer denkt dan: hier zit ik goed! En dat is de reden om direct verder te kijken op je website. Wat je vanuit je hart doet, voor wie met welk resultaat (voor de klant). De tagline hoef je niet alleen te bewaren voor je website. Het is de basis van je bedrijf, je klant, wat je doet met welk resultaat; gebruik ‘m dus wat vaker in je communicatie.

Energieke en vlotte teksten die wil ik ook op mijn website!

Heb ik je met mijn tips verder geholpen? Fijn! Denk je nu zuchtend dat is veel te ingewikkeld voor mij, ik houd me liever met mijn eigen werk bezig, weet dan dat ik graag mijn schrijfstijl op jouw teksten toepas. Mijn ‘sausje’ over jouw teksten, zodat jij energieke en vlotte teksten op je website hebt? Laat je teksten checken door mij!

Vlotte en energieke teksten met sfeer en gevoel, zodat jij je doelgroep aanspreekt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *